Thursday, March 17, 2011

Happy 58th Birthday Baba ku syggg~!!!

Since i was lil kid lagi everything about skola baba yg akan handle. Cthnye, baba yg kejot pg2.. Baba yg buatkan bfast (roti bakar + air milo baek punyeerr!).. Baba yg hantar pegi skola (org pertama smpi ke sekolah..tlg pak guard bkk pintu..haha).. Baba check homework n tlg ajr mlm2.. N baba jugak la yg responsible to amek report card kt skola..dr darjah satu til form5 without fail *haih..nahas~

The fierce looking baba.. as always.. huu

To elaborate more.. Baba yg tlg msk time tghari kalau skola ptg.. Baba yg bsuhkan bju skola.. Tak cukup dgn itu, baba gak yg akan iron bju til rase form 1 kot.. And he is indeed a very teliti dad when it comes to ironing..hehe.. However, disbbkan baba yg handle sume2 nie.. Aku slalu la kne marah n bebel dgn baba. And dulu pnh rasekan yg hdp kt dunia ni mmg asek nk kena mare je. Terkadang terasa baba selalu lebihkan ayong, akk aku. Giler jeles with my own big sis sbb die cm x pnh kne mare.. And until today actly still ive mind set yg baba sygkan ayong lebih..huhu~

Tapi ada satu hari ayong bersuara..

"weyh sis, ko agaklah kan.. Pe lah rasanye tatkala baba n mama dah takde? Means if kite pnjg umur la.. Sbb tgk skg mcm tak percaye je.. Baba dah pencen, mama lak soon will. Ko pun dah besar pnjg.. Msok UM da. N ayong dah de anak sorg…"

Hmm…
Aku tak pernah terbygkan sume tu.. Tatkala mereka yg terlalu sygkn kite pergi.. Ntah mcm mane rasenye.. Dan tak mungkin aku pinta utk rasa.. Mmg betul baba slalu sgt mare2 kt aku.. Asek sume menda x blh nk wut.. Dulu aku sampai terfikir nk lari rumah.. Tp memandangkan takde tmpt utk dilarikan diri.. Maka terbantut lah hasratku.. Tambahan lak nnt lagi kne marae ngan baba..uish…! Tak sanggup aku~ Namun.. Jauh di sudut hati, kite sedar kerana terlalu kasih dan sygkan kite maka mereka perlu marah.. Tegur… kdg2 rotan sbb dah degil sgt!

Aku teringt time kecik2 dulu tak hafal sifir n tak reti sgt tulis jawi.. Baba check la homework cm biase n akibatnye…..!!! Aku kne tiru tulisan baba sepanjang kertas kajang.. SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN.. Tak paham? Cani haa…

SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN
SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN
SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN
SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN
SAYA BERJANJI PADA AYAH SAYA AKAN BELAJAR RAJIN-RAJIN
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

And on and on it goes until la seluruh test pad tu penuh..or if im not mistaken, kertas A4 ke lukisan ntah..huu serik bai~!

Erm.. Aku xrapat sgt dgn baba utk say this to his face tp andai la baba on9 n bkk blog ni *which is impossible..ahah.. Aku teringin nk btao baba….

"Baba..
Maafkan segala dosa2 yg telah ain lakukan pada baba sepanjang 23 thn hidup kt dunia ni..
Ain mmg bukanlah anak yg baik and selalu tak mendengar kata..
Selalu sgt melawan kata and degil giler..
Maafkan ain sbb buat baba letih, penat, bosan dan kdg kala kecewa..
Ain berjanji akan sentiasa berusaha bersungguh2 memperbaiki diri utk menjadi anak yg solehah..

Thanks for every single thing u've thought me that make me who i am today..
Happy Birthday my dearest Baba..
You are the best dad in the whole world!!!
I love u baba"

Lalu aku menadah tgn bermohon.. 

"Ya Allah, ampuni dosa2 mama dan baba yg telah selama ini bershh pyh membsrkan aku, mendidik dan menjagaku.. Tempatkanlah mereka bersama org2 yg beriman dan beramal soleh. Jgnlah kau hukum mereka akibat dosa dan kesalahanku selama ini. Berkatilah hidup mama dan baba di dunia dan akhirat. Dan permudahkanlah bg mrk hdp di dunia juga di akhirat kelak.."
Amin..

2 comments: