Tuesday, August 31, 2010

M E R D E K A??


Aku tiba2 terpanggil utk buat post nie walaupun skg actually tgh gigih nk menghabiskan lg 4 lab report *rehat2 lah kejap an..pe slhnye..hee.. btw pe yg memanggil aku adlh bila muncul status kt home fb aku yg berbunyi... "okey, slamat menyambut malam kemerdekaan...agak2 mlm nie brape 'anak merdeka' bakal 'dihasilkan' dan dibuang selepas 9 bulan?" huhu..mmg sgt tepat lg bernas lah statement derr tuh.. org2 sekarang ni dah melampau sgt! buang baby cm buang sampah..kalau tau lah perangai nak jdk mcm tu, baik lah time dorg kecik2 dulu mak bapak dorg campak je dorg kt mana2! *sgt marah yea nie.. Erm..kalaulah mereka tau hakikat bahawa ramai psgn suami isteri kt dunia ni yg teringin sgt nk jdk parents tp x de rezeki..bersusah-payah keluar duit beribu2 nak dapatkan anak tp.....hurm, kalaulah mereka sedar Allah bkn suka2 hati nak kurniakan zuriat kt manusia nie dan pastu dibuang sewenang-wenangnye.. Tapi malang..dorg mmg x sedar...


Hari tu aku ade terdengar kerajaan nk try tukar akta supaya lelaki yg dahulunya dikira bawah umur kini dibenarkan kahwin. Katenye utk membendung mslh buang bayi. Tapi kate aku...ini SIA-SIA! sbb kalaulah betul dorg tu sume jenis yg bertanggungjawab and nk kahwin, they won't commit those sins at the first place! Undang2 negara kita terlalu goyah kalau berkaitan bab2 akhlak dan sosial nie..buat ape lah nk simpan rmi2 manusia berhati binatang kt dunia nie..penagih dadah, perogol, pembunuh, pengsonglap duit sume nye kita nk bela. Kata aku..jatuhkan saje hukuman mandatori kt dorg sume! plg koman pun sebat lah..nie x..stakat penjara 2-3 bln and byr denda..haih...

Rase mls nk membebel pnjg2..aku juga manusia yg x sempurna yg sering melakukan kesilapan..moga Allah membuka hati kita semua menuju jln yg diredhaiNya.. Semoga kita x terlambat utk tersedar..moga kita x perlukan bala bencana dan malapetaka utk menyedarkan kita.. so lastly..MERDEKAkah kita??


No comments:

Post a Comment